Základní rozdělení úloh
V každodenním životě plní každý nespočet malých i velkých úkolů. Ty však generalizovaně jdou rozdělit podle toho, kolik naší pozornosti a energie vyžadují. Mluvíme o rozdílu například mezi prací na projektu a čištěním zubů. Obě činnosti jsou nepochybně důležité, ale obě nevyžadují stejnou hodnotu naší pozornosti. Poté, co si takto všechny naše činnosti dokážeme rozdělit mezi ty “náročné” a ty “rutinní,” můžeme se začít zabývat multitaskingem.
Kdy multitaskovat
Jak už bylo zmíněno, jsou dva druhy činností. Naším úkolem bude, zasadit multitasking do již zmíněných činností rutinních. Pokud ho totiž zařadíme do činností náročných, můžeme si povšimnout nechvalně známé pravdy, že pokud člověk dělá více věcí najednou, neudělá ani jednu pořádně.
Jak nejefektivněji využít čas
Uveďme si příklad. Jdeme si zaběhat. Běhání považujeme jako rutinní činnost z toho důvodu, že nevyžaduje vysoký stupeň pozornosti. Samo o sobě je nepochybně velice produktivní, pohyb je velice důležitý pro naše celkové zdraví. Co kdybychom však k běhání přidali ještě poslech audioknihy? Tím se naše produktivita zdvojí a my svůj čas zefektivníme. Ani jedna z úloh nevyžaduje nijak velkou pozornost a tím pádem se obě dokonale překrývají. Dalším příkladem by mohlo být třeba dřepování při čištění zubů nebo opakování si pozitivních afirmací na záchodě, možností je nespočet.
Kde většina lidí chybuje
Problém se u většiny lidí vyskytuje v tom, že z nějakého neznámého důvodu chtějí najednou stihnout pět, byť jen středně náročných, činností. Náš mozek má pouze určitou kapacitu a určité množství pozornosti, které je schopen věnovat. Jestliže se najednou snažíme vařit, péct, číst knihu a dopsat seminární práci, zkrátka neuspějeme. Naopak přijde pocit frustrace, že nám ani jedna z uvedených činností “nejde pořádně,” vyplýtváme si tím svou pozornost a už nebudeme mít sílu dělat cokoliv jiného.
Závěrem
Multitasking sám o sobě je velice inteligentní princip. My lidé se ho však musíme naučit lépe používat, a tím i chytřeji využívat vlastního času.